MÍSTO, KDE JEDNOHO DNE HAVAROVALO LETADLO MIG-21MF

12.03.2022

Samozřejmě každého z nás lákají místa, kde se stala před několika lety děsivá havárie. My Vás zavedeme na místo, kde se 23.11.1989 zřítil k zemi letoun MIG-21MF, který pilotoval pplk. Jaroslav Matůšů, příslušník štábu 6. sbolp. 


Napsal: Roland Jan Frais (majitel a zakladatel stránek)
Zdravím Vás všechny po dlouhé době u mého dalšího blogu. Jak už jistě mnozí z Vás vědí, jmenuji se Roland Jan Frais a je mi 16 let. Rád objevuji nové místa, kde jsem ještě nikdy v životě nebyl a velmi rád cestuji (po hradech, zámcích, apod.). Baví mě Geocaching, rád chodím běhat a nejraději jezdím na kole. Jsem komparzista a herec, ovšem ještě ne příliš známá celebrita. Kromě toho nyní studuji obor prodavač na jedné ze zlínských středních škol. Mám skvělé spolužáky a učí mě nejlepší učitelé.Nyní však k blogu... Dnes Vás s sebou vezmu na místo, kde se 23.11.1989 zřítil k zemi letoun MIG-21MF. V ten den ho pilotoval pplk. Jaroslav Matůšů, příslušník štábu 6. sbolp. Přežil? Co se dělo po této tragédii? To se dozvíte o trochu níže.

JAK SE TAM DOSTAT?

Pokud Vám počasí přeje, vydejte se na cestu k místu. Doporučuji docestovat do Prusinovic a zaparkovat nejlépe na parkovišti u kulturního domu (autobusem se svézt na autobusovou stanici do Prusinovic) a odtamtud vyrazit směrem na Dřevohostice. Jakmile dojdete na konec vesnice (k evangelickému hřbitovu), pokračujte cca 360 metrů a následně odbočte po levé straně na polní cestu. Po ní pokračujte přes most až k rozdělení cesty, kde zahnete na pravou stranu a budete pokračovat po polní cestě až na vysoký kopec, který nese i název Hrubý vrch. Na Hrubém vrchu je překrásný výhled na okolní pole a lesy. Až se pokocháte, pokračujte nenápadnou cestičkou vedle pařezu (s dírou na sůl, která je pro lesní zvěř). Jděte dolů k potoku, přeskočte a odbočte doleva. Nyní budete šlapat přibližně 20 minut do mírného kopečka. Po 20 minutách uvidíte po pravé straně na stromě rozcestník se šipkami na Líšnou a do Pacetluk. Pokračujte po krásné rovné lesní cestě ve směru na Líšnou, po dobu 16 minut. 

Po 16 minutách (jak ukazuje mapa níže) zahnete doleva a pokračujete mírně z kopečku dolů. Po chvilce se bude cesta opět rozvádět (jedna část bude pokračovat dolů, druhá vlevo). V rámci této výpravy je však v plánu navštívit i Krále lesa (chráněný strom ČR). V tuto chvíli si budete muset dopomoci GPS (49.3957736N, 17.5457761E). GPS Vás navede přímo k velkému a zároveň opravdu mohutnému chráněnému stromu, který je jeden z největších v tomto lese. Nezapomeňte si ho vyfotit, protože jen tak z ničeho nic takový strom ve městě nebo na vesnici neuvidíte. Následně se vraťte zpět na cestu a odbočte doprava. Na stromech si budete všímat značek letounu. Nebojte se a pokračujte podél nich. Dovedou Vás až přímo na místo tragédie.


KRÁL LESA

Možná si mnozí z Vás budou říkat, že to bude jen obyčejný strom. Ale budete na omylu. Je to totiž monumentální památný strom v kosteleckém lese, který byl vyhlášen za památný strom v roce 2009. Roste ve smíšeném lesním porostu na pozemku p. č. 545 v k. ú. Kostelec u Holešova.

Strom je vysoký asi 28 metrů, koruna má šířku 18,5 metrů a obvod kmene je 496 centimetrů. Věk stromu je odhadován na 300 let. Je to obr mezi okolními stromy, je významný svým stářím a monumentálním vzrůstem.


MÍSTO PÁDU LETOUNU MIG-21MF

A jste konečně tady! Místo, kde se jednoho dne stala nešťastná tragédie. Co se ve skutečnosti stalo a kdo za co může? Pozorně čtěte...

V dramatických dnech "sametové revoluce" došlo u obce Líšná na Přerovsku k havárii letounu MiG-21MF, který pilotoval pplk. Jaroslav Matušů, příslušník štábu 6. sbolp.

Tento zkušený pilot 1. třídy, který měl v té době na "rourách" nalétáno přes 1300 hodin odstartoval večer 23.listopadu 1989 s kamuflovanou "emefkou" trupového čísla 9503 k plnění úkolu č. 122 osnovy bojové přípravy. Tento úkol zahrnoval nácvik letu podle přístrojů v zakryté kabině, včetně sestupů po systému OSP, jenž byl ekvivalentem civilního systému NDB. Protože však byl přibližovací systém obsazen jiným letounem, byl pplk Matušů převeden do zóny, kde nacvičoval jednoduchou techniku pilotáže. Po skončení nácviku při zbytku paliva 1300 litrů dostal pilot od ŘL povel k návratu a byl naváděn okruhem na sestupovou osu. Po vysunutí podvozku ve výšce 500m při rychlosti 510km/h pilot upravil otáčky na 94% a kontroloval "tři zelené" na signálním table. V tom zahlédl vně letounu v noční tmě záblesk. Následoval drnčivý dvuk a letoun se začal chvět. Kontrola otáček motoru potvrdila pilotovo neblahé tušení. Ručička otáčkoměru padala k nule, bylo jasné, že motor vysadil a protáčí se už jen autorotací. Na spouštění za letu nebylo v dané situaci ani pomyšlení. Pilot ohlásil tři zelené a vzápětí dodal " A starte vysadil mi motor". Řídícího létání to zaskočilo a požádal o opakování zprávy. Odpověď zněla " Vysadil mi motor, výška 5 po podvozku". Příkaz ke katapultáži, který ze strany ŘL následoval již ani nebyl nutný, pilot v té době již zaujímal předepsanou polohu a za pár vteřin se již houpal pod vrchlíkem padáku. Jelikož k opuštění letadla došlo v malé výšce a ve tmě, pilot si vybírat kam dopadne rozhodně nemohl. Po několikerém zhoupnutí na padáku se pplk. Matůšů ocitl na stromě v rozsáhlém lese jižně od obce Líšná. Po chvíli se pod ním zlomila větev a letec tvrdě dopadl z výšky několika metrů na zem. Jak se později při vyšetření v nemocnici v Olomouci ukázalo, utrpěl zlomeninu bederního obratle. Trosky jeho MiGu v té době hořely nedaleko. Letoun během pádu přerazil několik stromů, dopadl na dno bývalého rybníka od kterého se odrazil a s výbuchem se rozříštil o stromy na druhé straně. Trosky byly rozhozeny na ploše 70x30 metrů. Zadní část trupu a motor patřily k částem, které se poměrně dobře zachovaly. Havarijní zapisovač SARPP byl vyjmut zcela nepoškozen, což usnadnilo zjištění příčiny vysazení motoru.

Vyšetřování ukázalo, že došlo k ulomení části jedné, nebo i více lopatek čtvrtého stupně kompresoru. Ulomení bylo zapříčiněno únavovou trhlinou, která zřejmě vznikla v době po provedení poslední periodické prohlídky. Jakožto nápravné opatření byl vydán příkaz používat k odhalování únavových lomů modernější prostředky, než pouze vizuální kontrolu "od oka", tedy používat cystoskopy a bronchoskopy. Škoda na letecké technice ve výši 3 629 337 Kčs byla odepsána v souladu se služebními předpisy.



ZAJÍMAVOSTI: Na místě dopadu lze dodnes nalézt poměrně velké množství fragmentů stroje.


PROHLÉDNĚTE SI FOTOGALERII Z CESTY K TOMUTO MÍSTU...

© 2023 HRADY A ZÁMKY
Děkujeme Vám za návštěvu našich stránek! 😊
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky